BLOGGER TEMPLATES AND TWITTER BACKGROUNDS

Sunday, September 9, 2012

Heart Burst

Assalamualaikum....

its been a long gap after the  previous notes... huhu... dh lme x mnulis slps knvo n bkerja. Alhamdulillah.. dh setaun lebey bkerja... Alhamdulillah semakin menghargai masa,duit n tnaga... Alhamdulillah msih d beri peluang utk bnafas... syukur Alhamdulillah utk segalanya ya Allah. tp sungguhpun hamba mu ini sudh ckup serba serbi, ckup mkn pkai, ad tmpt brlindung. tp masih trasa gndah gulana.. mungkin krn ruang kosong dlm hti terisi tp trluka.. mngkin krn hbngn cinta yg di bina tnpa ikatn yg sah yakni nikah membuatkn hati ttp tdk tenang. mngkin krn trsa brdosa...Ya Allah.. mudhkn jln hdpku spy Engkau redha akan hidupku... pmudahkan urusan jdohku dan percepatknlah ya Allah.. spy diri ini jauh dri mkasiat dan segala yg mngundang kmurkaanmu. Aamiiiin

Wednesday, July 13, 2011

where is the love????

..assalamualaikum..
sekian lama tidak mengupdate blog... dan sekian lama tidak mengupdate cerita cinta yg tiada sudhnya... huhu... dimana dia??? Allah knows.... biarlah dulu mnyendiri... lebey baek dri ak mncari cinta yg x halal bgku sedang bila ak bcinta pun ak blum tntu itulah jodoh yg disediakan utk aku... huhu.. mcm sdey ja bnyi kn... lots of stories yg ak dgr buat ak gerun dngn mnusia yg bcinta zmn sekarg.... wife curang, husband ad skandal.. skrg move to life stories.... skrg setelah 4 tahun belajar d UiTM akhirnya... ak dh kluar dri UiTM dgn selamt.. dan sekarg kerja as civil engineer di tawau... alhamdulillah... masa dalam bas bnyknya idea... kisah anak n bapak, kisah kereta, kisah itu n ini... but bila dh mnaip..suma d lupa.. got to go now...penat blek kja...

Sunday, February 20, 2011

artikel from iluvislam.com

Titipan Buat Wanita


alt

"Sebaik-baik wanita ialah yang tidak memandang dan tidak dipandang oleh lelaki."

Aku tidak ingin dipandang cantik oleh lelaki. Biarlah aku hanya cantik di matamu. Apa gunanya aku menjadi perhatian lelaki andai murka Allah ada di situ.

Apalah gunanya aku menjadi idaman banyak lelaki sedangkan aku hanya bisa menjadi milikmu seorang.

Aku tidak merasa bangga menjadi rebutan lelaki bahkan aku merasa terhina diperlakukan sebegitu seolah-olah aku ini barang yang bisa dimiliki sesuka hati.

Aku juga tidak mau menjadi penyebab kejatuhan seorang lelaki yang dikecewakan lantaran terlalu mengharapkan sesuatu yang tidak dapat aku berikan.

Bagaimana akan kujawab di hadapan Allah kelak andai ditanya? Adakah itu sumbanganku kepada manusia selama hidup di muka bumi?

Kalau aku tidak ingin kau memandang perempuan lain, aku dululah yang perlu menundukkan pandanganku. Aku harus memperbaiki dan menghias peribadiku karena itulah yang dituntut oleh Allah.

Kalau aku ingin lelaki yang baik menjadi suamiku, aku juga perlu menjadi perempuan yang baik. Bukankah Allah telah menjanjikan perempuan yang baik itu untuk lelaki yang baik?

Tidak kunafikan sebagai remaja, aku memiliki perasaan untuk menyayangi dan disayangi. Namun setiap kali perasaan itu datang, setiap kali itulah aku mengingatkan diriku bahwa aku perlu menjaga perasaan itu karena ia semata-mata untukmu.

Allah telah memuliakan seorang lelaki yang bakal menjadi suamiku untuk menerima hati dan perasaanku yang suci. Bukan hati yang menjadi labuhan lelaki lain. Engkau berhak mendapat kasih yang tulen.

Diriku yang memang lemah ini telah diuji oleh Allah saat seorang lelaki ingin berkenalan denganku. Aku dengan tegas menolak, berbagai macam dalil aku kemukakan, tetapi dia tetap tidak berputus asa.

Aku merasa seolah-olah kehidupanku yang tenang ini telah dirampas dariku. Aku bertanya-tanya adakah aku berada di tebing kebinasaan? Aku beristigfar memohon ampunan-Nya. Aku juga berdoa agar Pemilik Segala Rasa Cinta melindungi diriku dari kejahatan.

Kehadirannya membuatku banyak memikirkan tentang dirimu. Kau kurasakan seolah-olah wujud bersamaku.

Di mana saja aku berada, akal sadarku membuat perhitungan denganmu. Aku tahu lelaki yang menggodaku itu bukan dirimu. Malah aku yakin pada gerak hatiku yang mengatakan lelaki itu bukan teman hidupku kelak.

Aku bukanlah seorang gadis yang cerewet dalam memilih pasangan hidup. Siapalah diriku untuk memilih permata sedangkan aku hanyalah sebutir pasir yang wujud di mana-mana.

Tetapi aku juga punya keinginan seperti wanita yang lain, dilamar lelaki yang bakal memimpinku ke arah tujuan yang satu.

Tidak perlu kau memiliki wajah setampan Nabi Yusuf Alaihisalam, juga harta seluas perbendaharaan Nabi Sulaiman Alaihisalam, atau kekuasaan seluas kerajaan Nabi Muhammad Shallallahu 'Alaihi Wassalam, yang mampu mendebarkan hati jutaan gadis untuk membuat aku terpikat.

Andainya kaulah jodohku yang tertulis di Lauh Mahfuz, Allah pasti akan menanamkan rasa kasih dalam hatiku juga hatimu. Itu janji Allah.

Akan tetapi, selagi kita tidak diikat dengan ikatan yang sah, selagi itu jangan dibazirkan perasaan itu karena kita masih tidak mempunyai hak untuk membuat begitu.

Juga jangan melampaui batas yang telah Allah tetapkan. Aku takut perbuatan-perbuatan seperti itu akan memberi kesan yang tidak baik dalam kehidupan kita kelak.

Permintaanku tidak banyak. Cukuplah engkau menyerahkan seluruh dirimu pada mencari redha Illahi.

Aku akan merasa amat bernilai andai dapat menjadi tiang penyangga ataupun sandaran perjuanganmu.

Bahkan aku amat bersyukur pada Illahi kiranya akulah yang ditakdirkan meniup semangat juangmu, mengulurkan tanganku untukmu berpaut sewaktu rebah atau tersungkur di medan yang dijanjikan Allah dengan kemenangan atau syahid itu.

Akan kukeringkan darah dari lukamu dengan tanganku sendiri. Itu impianku. Aku pasti berendam airmata darah, andainya engkau menyerahkan seluruh cintamu kepadaku.

Cukuplah kau mencintai Allah dengan sepenuh hatimu karena dengan mencintai Allah, kau akan mencintaiku karena-Nya. Cinta itu lebih abadi daripada cinta biasa. Moga cinta itu juga yang akan mempertemukan kita kembali di syurga.

Seorang gadis yang membiarkan dirinya dikerumuni, didekati, diakrabi oleh lelaki yang bukan muhrimnya, cukuplah dengan itu hilang harga dirinya di hadapan Allah. Di hadapan Allah. Di hadapan Allah.

Yang dicari walau bukan putera raja, biarlah putera Agama.
Yang diimpi, biarlah tak punya rupa, asal sedap dipandang mata.
Yang dinilai, bukan sempurna sifat jasmani, asalkan sihat rohani dan hati.
Yang diharap, bukan jihad pada semangat, asal perjuangannya ada matlamat.
Yang datang, tak perlu rijal yang gemilang, kerana diri ini serikandi dengan silam yang kelam.
Yang dinanti, bukan lamaran dengan permata, cukuplah akad dan janji setia.
Dan yg akan terjadi, andai tak sama dgn kehendak hati, insyaAllah ku redha ketetapan Illahi..

Wahai wanita, ku ingatkan diriku dan dirimu, peliharalah diri dan jagalah kesucian.. semoga redha Allah akan sentiasa mengiringi dan memberkati perjalanan hidup ini.

- Artikel iluvislam.com

Thursday, February 17, 2011

Dengan nama Allah...

sebaik-baik Pemberi Ganjaran.



Namamukah yang tertulis di luh mahfuz sana?

Engkaukah yang bakal menemaniku jalan menuju syurga?

Dirimukah yang akan melengkapkan separuh dari agamaku?

Aduhai pria.



Adakah kau yang tercipta untukku?

Jawab pertanyaanku ini.

Jawab!



Kau takkan pernah dapat memberi jawapan,

Kerna jawapannya bukan di tanganmu,

Tetapi di tangan-Nya.

Di tangan Tuhan kita;

Allah,Tuhanku dan Tuhanmu.



Gelisahku memikirkan dirimu,

Dan ketakutanku memikirkan Tuhanku,

Aduhai pria,

Maafkan aku,

Ketakutanku pada Tuhanku melebihi kegelisahanku memikirkanmu.



Jemput diriku pabila waktunya tiba,

Sebelum sampai saat itu,

biarkan aku sendiri bersama Si Dia,

Akan kucipta cinta bersama Dia,

Sebelum kucipta cinta antara kita.

Jadilah dirimu kumbang yang hebat,

Dan doakan aku agar menjadi bunga yang mekar,

Untuk itu,

Aku tinggalkan dirimu pada-Nya

Sesungguhnya aku bertawakkal kepada Allah Tuhanku dan Tuhanmu,

Tidak ada suatu binatang melata melainkan Dia-lah yang memegang ubun-ubunnya,

Sesungguhnya Tuhanku di atas jalan yang lurus.



Usah bersedih atas perpisahan sementara ini,

Jika benar aku tercipta untukmu,

Tiada apa yang dapat menghalangnya,

Sebelum saat itu tiba,

Berdoalah pada Allah moga diberi kekuatan,

Mohonlah padanya dengan penuh mengharap.

Yakinlah pada janji Allah!



Wanita-wanita yang keji adalah untuk laki-laki yang keji,

dan laki-laki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula),

dan wanita-wanita yang baik adalah untuk laki-laki yang baik dan

laki-laki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula).

Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu).

Bagi mereka ampunan dan rezki yang mulia (surga)

[Surah An Nur: 26]



Sesungguhnya Allah takkan pernah mensia-siakan pengorbananmu,

Bilamana kita tinggalkan semua ini kerana Allah semata,

Yakinlah!

Akan ada sesuatu yang indah untukmu di pengakhiran nanti.

Dan sesungguhnya hari kemudian itu lebih baik bagimu,

Daripada yang sekarang (permulaan),

Dan kelak Tuhanmu pasti memberikan karunia-Nya kepadamu ,

Lalu (hati) kamu menjadi puas.

[Surah Ad dhuha: 4 & 5]



Beruntunglah kamu!

Tatkala Allah memilihmu untuk menyedari hakikat perhubungan antara lelaki dan wanita

Allah memilihmu!

Jangan pernah sia-siakan kasih sayang Allah ini.

Maka Allah mengilhamkan kepada jiwa itu (jalan) kefasikan dan ketakwaannya

Sesungguhnya beruntunglah orang yang mensucikan jiwa itu

Dan sesungguhnya merugilah orang yang mengotorinya

[Surah As Syams: 8-10]



Sesungguhnya orang-orang yang mengatakan:

"Tuhan kami ialah Allah"

kemudian mereka meneguhkan pendirian mereka,

Maka malaikat akan turun kepada mereka dengan mengatakan:

"Janganlah kamu takut dan janganlah merasa sedih;

dan gembirakanlah mereka dengan jannah yang telah dijanjikan Allah kepadamu

[Surah Fussilat: 30]



Dan tika kamu merasa lemah,

Mohonlah kekuatan dari-Nya,

Allah itu dekat,

Yakin pasti.

Dan jika syaitan mengganggumu dengan suatu gangguan,

Maka mohonlah perlindungan kepada Allah,

Sesungguhnya Dia-lah yang Maha Mendengar lagi Maha Mengetahui.

[Surah Fussilat: 36]



Kamu dan aku adalah intan terpilih,

Berdoalah aku kuat dan tabah untuk menjaga kilauanku,

Berdoalah tiada sang kumbang durjana merosakkannya sebelum yang halal tiba,

Aku juga sentiasa mendoakanmu agar dalam peliharanya,Sentiasa.



AMIN...

Monday, February 7, 2011

copr paste dri facebook.... sungguh menarik utk dikongsi..

dari abu hanifah

Ketika cinta kini hadir tidaklah untuk Yang Maha Mengetahui saat secercah rasa tidak lagi tercipta untuk Yang Maha Pencipta izinkanlah hati bertanya untuk siapa ia muncul dengan tiba-tiba.. mungkinkah dengan redhaNYA atau hanya mengundang murkaNYA..



Jika benar cinta itu kerana ALLAH maka biarkanlah ia mengalir mengikut aliran ALLAH kerana hakikatnya ia berhulu dari ALLAH maka ia pun berhilir hanya kepada ALLAH..



" Dan segala sesuatu Kami ciptakan berpasang-pasangan supaya kamu mengingat kebesaran ALLAH." (QS. Adz Dzariyat: 49)



" Dan kahwinkanlah orang-orang yang sendirian diantara kamu, dan orang-orang yang layak (berkahwin) dari hamba-hamba sahayamu yang lelaki dan hamba-hamba sahayamu yang perempuan. Jika mereka miskin ALLAH akan memampukan mereka dengan kurniaNYA." (QS. An Nuur: 32 )



" Dan diantara tanda-tanda kekuasaanNYA ialah Dia menciptakan untukmu isteri-isteri dari jenismu sendiri, supaya kamu cenderung dan merasa tenteram kepadanya, dan dijadikanNYA diantaramu rasa kasih dan sayang. Sesungguhnya pada yang demikian itu benar-benar terdapat tanda-tanda bagi kaum yang berfikir." ( QS. Ar Ruum: 21 )









Tetapi jika kelemahan masih nyata dipelupuk mata maka bersabarlah.. berdoalah.. berpuasalah..



" Wahai kaum pemuda, siapa saja diantara kamu yang sudah sanggup untuk menikah, maka menikahlah, sesungguhnya menikah itu memelihara mata, dan memelihara kemaluan, maka bila diantara kamu belum sanggup untuk menikah.. berpuasalah, kerana sesungguhnya puasa tersebut sebagai penahannya." ( Hadis )



" Dan janganlah kamu mendekati zina; sesungguhnya zina itu adalah satu perbuatan yang keji. Dan suatu jalan yang buruk. ( QS. Al Israa': 32 )



Cukup cintai dia dalam diam..,

Bukan kerana membenci hadirnya.. tetapi menjaga kesucinnya bukan kerana menghindari dunia.. tetapi meraih syurgaNYA bukan kerana lemah untuk menghadapinya.. tetapi menguatkan jiwa dari godaan syaitan yang begitu halus dan menyelusup..



Cukup cintai dia dari kejauhan..,

Kerana hadirmu tiada kan mampu menjauhkannya dari ujian.. kerana hadirmu hanya akan menggoyahkan iman dan ketenangan.. kerana mungkin sajakan membawa kelalaian hati-hati yang terjaga..



Cukup cintai dia dengan kesederhanaan..,

Memupuknya hanya akan menambah penderitaan.. menumbuhkan harapan hanya akan membumbui kebahagiaan para syaitan..



Maka cintailah dia dengan keikhlasan..,

Kerana tentu kisah Fatimah dan Ali Bin Abi Talib diingini oleh hati.. tetapi sanggupkah jika semua berakhir seperti sejarah cinta Salman Al Farisi..??









".. boleh jadi (pula) kamu menyukai sesuatu, padahal ia amat buruk bagimu. ALLAH mengetahui, sedang kamu tidak mengetahui." ( QS. Al Baqarah: 216 )



" Wanita-wanita yang keji adalah untuk lelaki-lelaki yang keji, dan lelaki-lelaki yang keji adalah buat wanita-wanita yang keji (pula), dan wanita-wanita yang baik adalah untuk lelaki-lelaki yang baik dan lelaki-lelaki yang baik adalah untuk wanita-wanita yang baik (pula). Mereka (yang dituduh) itu bersih dari apa yang dituduhkan oleh mereka (yang menuduh itu). Bagi mereka ampunan dan rezeki yang mulia (syurga)." (QS. An Nuur: 26 )



Cukup cintai dia dalam diam dari kejauhan dengan kesederhaan dan keikhlasan..



Kerana tiada yang tahu rencana Tuhan.. mungkin saja rasa ini ujian yang akan melapuk atau membeku dengan perlahan..



Kerana hati ini begitu mudah untuk dibolak-balikkan.. serahkan rasa yang tiada sanggup dijadikan halal itu pada Yang Memberi dan Memilikinya.. biarkan DIA yang mengatur semuanya hingga keindahan itu datang pada waktunya..



" Barangsiapa yang menjaga kehormatan orang lain, pasti kehormatan dirinya akan terjaga ." (Umar Bin Khattab ra)



~ Pilihan ALLAH itu yang TERBAIk ~

Saturday, February 5, 2011

this is for him.. eventhough i know that he will never know..... T.T

~~Never After~~
Loving you is like a fairytale......
until that first hello........
until that first smile........
BUT.....
if you had to do it all again....
you wouldn't change a thing.....
cause this love is everlasting.....
suddenly.....
life has a new meaning to you....
the beuty all above....
until you never take no desire......
wake up and suddenly you are in love....

Friday, January 21, 2011

sabarlah.......

assalamualaikum... hari ne entry sedey.... sekarang dh pkul 2.58 am... but stillmata celik sbb sdey.... bru ja balek dri meeting n kuar mkn.. pas 2 baca fb and baca something yg kwn post kt walll... utk aku ka? masyaAllah.. andai betul r post tu utk aku.. mknanya ak dh kecikkan satu hati... mngkin di sebabkan ketelanjuran kata... atau sumting yg ak x sedar ak dh buat salah... Ya Allah... ampunkan dosaku.... jgnlah kiranya ak ne mnyakiti hati org lain... benarlah kata pepatah.. diam itu lebihbaik dari brkata2 andainya yg ingin di perkatakan tu boley menghiburkn org lain... sebab kadang2 bila niat kita baik utk menghiburkn.. ad pulak yg slh sngka ngan niat baik 2... whoaaaa... nxt week ad test.. mcm mn r mo fokus ne.... sabar ja la... tp misi sem ne kena teruskn... kena dpt 4 rata.. huiyoooo.. dhsyat tinggi.. tp keja tido... dpt pulak 4 rata... dpt 2 dpt r.... 4 rata bahagi 2.... x k haru....